«چه کسی را تهدید  به  قتل می‌كنند؟ من از شهادت  نمی‌ترسم و آماده‌ام و از خدا  می‌خواهم.» این سخنان پولادین عالمی ربانی و عارفی نورانی در پاسخ به تهدیدهای منافقین کوردل است.

«چه کسی را تهدید به قتل می‌كنند؟ من از شهادت نمی‌ترسم و آماده‌ام و از خدا می‌خواهم.» این سخنان پولادین عالمی ربانی و عارفی نورانی در پاسخ به تهدیدهای منافقین کوردل است.

حضرت آیت‌الله شهید سید محمدعلی قاضی طباطبائی به سال ۱۲۹۳ هجری خورشیدی در شهر تبریز و در خاندانی که نامش با علم، فضیلت و مبارزه با بیداد در طول تاریخ گره خورده است، دیده به جهان گشود. تحصیلات خود را در مدرسة طالبیة تبریز، حوزة علمیة قم و نجف اشرف سپری کرد و از محضر اساتیدی چون حضرات آیات بروجردی، کاشف الغطاء، حکیم،  مرعشی نجفی و حضرت امام خمینی(ره) بهره برد.

با شروع نهضت اسلامی در سال ۱۳۴۱ شمسی، مبارزات او علیه رژیم پهلوی اوج گرفت.  رژیم، شهید قاضی را در قزل قلعه زندانی كرد و سپس به بافت كرمان و زنجان تبعید نمود و هم چنین مدت سه ماه به سبب فشارها و ضربات روحی و جسمی، در یكی از بیمارستان‌های تهران بستری شد. ایشان هم‌گام با مبارزه، پژوهش و علم‌اندوزی را نیز دنبال می‌کرد. از ایشان بیش از ۴۰ عنوان کتاب و نوشته به یادگار باقی مانده است.

شهید قاضی طباطبائی اولین امام جمعه تبریز پس از انقلاب و نخستین شهید محراب می‌باشد.

حیات علمی و آثار

یکی از ابعاد شخصیتی آیت الله قاضی طباطبایی، بعد علمی ایشان است. از ویژگی‌های قابل توجه وی، دارابودن مقام برجسته در زمینة علوم اسلامی توأم با پیش‌گامی در مبارزات نهضت اسلامی است. حاصل تلاش‌های وی در حوزه های علمیه تبریز، قم و نجف آثار متعددی است که از ایشان در شاخه های مختلف اسلامی (رجال، کلام، فلسفه، تاریخ و تفسیر) بر جای مانده است. گذشته از این آثار که هر یک در جای خود قابل توجه و دقت است، ایشان در مجامع علمی اسلامی (داخل وخارج) نیز اعتبار و مقام ارجمندی داشت.

چاپ مقالات متعدد وی در مجلات معتبر عربی، چون العرفان و المواهب ورسالة الاسلام حکایت از سطح علمی بالای ایشان داشت. در سفری که دکتر محمدباقر صدری مهربانی در سال ۱۳۵۱ ه. ش به کشورهای اسلامی (از جمله به مصر) داشت، از جانب آیت الله قاضی نامه‌ای به دانشگاه الازهر مصر برده بود؛ در جواب نامه، دانشگاه الازهر از وی برای تدریس در آن مرکز علمی دعوت به عمل آورده بود. در سال ۱۳۴۸  هنگامی که وی در تبعید در بافت کرمان به سر می برد، از طرف دانشگاه مشهد کنگره ای به مناسبت هزارة شیخ طوسی (ره) تشکیل شد؛ از وی هم برای شرکت و ایراد سخنرانی و ارائة مقاله دعوت به عمل آمد؛ امّا با ممانعت ساواک موفق به شرکت درآن کنگره نشد.

مبارزات سیاسی

با آغاز دورة جدید مبارزات ملت مسلمان ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) در سال ۱۳۴۲ شمسی، شهید قاضی نیز به عنوان یکی از ارکان مبارزه، رهبری مردم غیور آذربایجان را در آن سال‌ها به عهده گرفت. وی در آن دوران که حتی ذکر نام امام خمینی(ره) جرم محسوب می شد، در منابر و سخنرانی‌های خود از امام یاد و علناً از رژیم انتقاد می‌کرد.

به دنبال سخنرانی‌های آتشین و افشاگرانة آیت الله قاضی طباطبائی، ساواک ۱۳ آذر۱۳۴۲ او را دستگیر و به همراه برخی علمای تبریز راهی زندان قزل قلعه کرد و با گذشت دو ماه و ۱۵ روز به سلطنت آباد تهران برده و بعد از چند روز با ضمانت برادرشان مبنی بر عدم خروج از حوزة قضایی تهران آزاد می‌شود.

پس از چهارماه به ساواک خبر می‌رسد که آیت الله قاضی به شهر مقدس قم رفته و با امام خمینی(ره) دیدار کرده است. وی پس از دیدار با امام برای زیارت حضرت امام رضا(ع) به شهر مقدس مشهد مشرف شد و بعد از آن به رغم اینکه در تبعید بود، بدون اجازه رژیم، تهران را ترک و به تبریز بازگشت.

در سی‌ام آذر ۱۳۴۷ آیت الله قاضی طباطبائی در نماز عید فطر پیرامون روابط خفت‌بار رژیم پهلوی با حکومت اسرائیل سخنرانی کردند و از حضرت امام به بزرگی و عظمت نام بردند. به دنبال همین سخنرانی ایشان به مدت ۶ ماه به بافت کرمان و پس از آن به مدت ۶ ماه دیگر به زنجان تبعید شد. شهید قاضی در تبریز تنها نماینده تام‏‌الاختیار حضرت امام خمینی(ره) بوده و نقش ایشان در شکل دادن به مبارزات مردم تبریز نیز شایان توجه است.

حضرت آیت‌الله قاضی طباطبائی از نفوذ بسیار بالایی در بین مردم آذربایجان و تبریز برخوردار بودند که یکی از ثمرات آن در هدایت مردم در قیام ۲۹ بهمن تبریز که از عوامل بسیار مؤثر در پیروزی انقلاب ‌اسلامی بود، ظاهر شد. ایشان با رهبری مردم در این حادثه جرقة سراسری شدن اعتراضات در شهرهای مختلف کشور و نابودی رژیم را زدند.

علامة شهید قاضی طباطبائی پس از انقلاب به عنوان نخستین امام جمعة تبریز از سوی امام خمینی(ره) منصوب‌شدند. ایشان در این قرارگاه ایمان، تقوا، بصیرت و اخلاق که به عنوان قلب فرهنگی شهر محسوب می‌شد، به تبیین مسائل مختلف، هدایتگری سیاسی و فرهنگی و آشنا نمودن مردم با مبانی نظام اسلامی، ارزش‌ها و اخلاق اسلامی می‌پرداختند. هم‌چنین این عالم وارسته علاوه بر توصیة زبانی به تقوا، خود به معنای واقعی کلمه، نمونة مجسم پرهیزکاری بودند.

سیرة عملی و اخلاقی

ایشان التزام عملی به ساده‌زیستی و ساده‌پوشی داشت؛ تا جایی که برخلاف تمکن مادی و مالی، در سطح افراد عادی و حتی محروم می زیست؛ از تجمل گریزان بود و افراد کم‌بضاعت در برخورد با وی احساس حقارت نمی‌کردند؛ درب خانه‌اش بر روی همه باز بود؛ نیکی و خدمت را اگر چه اندک بود، بزرگ جلوه می‌داد و آن را فراموش‌نمی‌کرد؛ با سخاوت تمام درصدد بود که احسان و خوبی افراد را نسبت به خود یا اسلام و یا مردم جبران‌کرده و مورد تقدیر و تشکر قرار دهد؛ به پایبندی به قول و قرار و حاضرشدن در موعد مقرر بسیار اهمیت می‌داد؛ با هر کس رفت‌وآمد داشت، تا آخر در دوستی و رفاقت خود وفادار بود؛ به هیچ کس اجازه نمی‌داد دستش را ببوسد و اگر فردی به این قصد دستش را می‌گرفت، دستش را عقب می‌کشید و به شدت ناراحت می‌شد.

نوش شهد شهادت

روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ نماز عید قربان در تبریز با شکوه تمام به امامت آقای قاضی برگزار می‌شود. ایشان در خطبه‌های نماز جمعه خطاب به منافقین کوردل این گونه سخن‌می‌گوید: «چه کسی را تهدید  به  قتل می‌كنند؟ من از شهادت  نمی‌ترسم و آماده‌ام و از خدا  می‌خواهم.»
شامگاه همین روز هنگامی که حضرت پس از اقامة نماز مغرب و عشا به سمت منزل رهسپار بودند، توسط یکی از اعضای گروهک فرقان در کوی باغ‌شمال نوبر تبریز با شلیک گلوله به شهادت می‌رسند. پیکر مطهر ایشان پس از تشییع باشکوه در مسجد مقبرة تبریز در جوار اجداد بزرگوارشان به خاک سپرده می‌شود که هم‌اکنون زیارتگاه اهل ایمان و مردم متدین این کهن‌دیار است.

آری امروز کسانی که از حقوق بشر و اتهام ایران به تروریسم دم‌ می‌زنند، در گذشته‌ای نه چندان دور خود حامی منافقین و تروریست‌هایی بودند که چنین انسان‌های وارسته‌ای را به شهادت رساندند؛ افرادی که نخبگان علمی، سیاسی و فرهنگی جامعه محسوب می‌شدند، توسط این کوردلان از ما گرفته شدند؛ اما باید این را نیز دانست که با شهادت این بزرگ‌مردان نه تنها نهال انقلاب سست نشد؛ بلکه به برکت خون این شهیدان و هدایت و رهبری امام راحل و امام خامنه‌ای این نهال هم‌اکنون به درختی تنومند مبدل شده و هر چند افرادی نظیر علامة بزرگوار به شهادت رسیده‌اند؛ لیک مام وطن چندین و چند قاضی دوباره زاده است.

 

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + هشت =