نشست تحلیلی بررسی «رویکرد غربی نسبت به زن در ایران» با حضور سرکار خانم فاطمه آلیا، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در تالار شهید شفایی دانشگاه تبریز برگزار شد

نشست تحلیلی بررسی «رویکرد غربی نسبت به زن در ایران» با حضور سرکار خانم فاطمه آلیا، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در تالار شهید شفایی دانشگاه تبریز برگزار شد

به گزارش روابط عمومی بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز؛

نشست بررسی «رویکرد غربی نسبت به زن در ایران» با سخنرانی سرکار خانم فاطمه آلیا، نماینده‌ی سابق مجلس شواری اسلامی، یکشنبه ۵ آذر ماه، ساعت ۱۲ در تالار شهید شفائی دانشگاه تبریز برگزار شد.

پس از آغاز مراسم و خوشامدگویی به دانشجویان و اساتید حاضر در جلسه، سرکار خانم آلیا شروع به طرح مسئله کردند.

ایشان در آغاز سخنان خود با عرض تبریک فرارسیدن ماه ربیع الاول و همچنین تسلیت پیشاپیش شهادت امام حسن عسکری(ع) با اشاره به تغییر نگاه به زن در ۳۰۰ سال اخیر با نقش آفرینی نیروهای متمایل به حذف مذهب از زندگی روزمره و همچنین نگاه رقت انگیر به زن در دوران رنسانس که وی را موجودی کمتر از حیوان و مایه‌ی ذلت میدیدند، اشاره کرد که با شروع زمزمه‌های استقلال اقتصادی زنان که در قرون ۱۹ و ۲۰ مطرح شد که برای زنان آن دوران جذابیت داشت، زن را به عرصه‌ی اشتغال کشاندند و به بهانه‌ی اشتغال فرزندآوری را مقوله ای ناخوشایند و مخرب شناساندند. حتی فرزندآوری را از «قالب خانواده» خارج کردند.

فمینیسم، دستاوردها و خسارات

نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با شروع جنبش فمینیسم در ۱۰۰-۱۵۰ سال اخیر، زنان خواستار حقوق خود بودند که از جمله‌ی آن حقوق میتوان به دیده شدن در رسانه ها، درآمد یکسان با آقایان، حق مالکیت، حق اشتغال و به دست آوردن مشاغل پردرآمد، اشاره کرد. جنبش فمینیسم با وجود به دست آوردن بخشی از خواسته‌های زنان، خساراتی به مقام و منافع زنان وارد آورد که جبران ناپذیر بود.

با بهره کشی از نیروی کاری زنان، در خانواده تقابل هایی بین زن و مرد به وجود می‌آید و البته با اشتغال زنان به مشاغلی که با فطرت وجودی آنان در تضاد است، بذر خشونت در خانواده و جامعه کاشته میشود.

چه چیز خشونت در جوامع امروزه را باعث میشود؟

این عضو سابق مجلس شواری اسلامی با اشاره به سفری که به آلمان برای بررسی وضعیت حقوق زنان در آن کشور داشت مطرح کرد: در بازدید از زندان های آنان و ملاقات با نوجوانان بزهکار و پرسش هایی که از آنان صورت گرفت، مشخص شد که اکثریت قریب به مطلق این نوجوانان حتی پدر خود را نمیشناسند و اندکی از آنها با مادر خود در ارتباط هستند، وقتی کودکان در سنین اولیه و حساس محبت کافی و وافی را از والدین خود دریافت نمیکنند جز خشونت و بزهکاری چه انتظاری می توان از آنان داشت؟ بنابراین با دقت در سیری که در اروپا درباره حرکتهای زن گرایی با شعارهایی چون «حقوق زن» انجام گرفت میتوان به وضوح مشاهده کرد که رویکرد «خانواده محور» به رویکرد «شغل محور» تبدیل شده و این رویکرد نوعی تقابل زن و مرد ایجاد کرده است که شاهد رسیدن آثار آن به کشورهای غرب آسیا از جمله کشورمان هستیم.

وی افزود: به دنبال تبعات تغییر رویکرد خانواده محور تغییر نقشها نیز به وجود آمد و خیلی از خانم‌ها مردواره شدند. یعنی همان موضوعی که امام خامنه‌ای چند سال قبل به موضوع مشارکت اجتماعی به شرط «حفظ خانواده و مردواره نشدن زنان» اشاره کردند. حال باید پرسید چرا میگوییم «مردواره شدن»؟ وقتی محیط اشتعال زنان مختلط میشود خواه ناخواه لطافت زنان تبدیل به روحیه مردانه میشود و این خلاف فطرت زنان است. حال ممکن است برخی از ما استثنائا علاقه داشته باشیم اما این موضوع به علاقه و سلیقه شخصی ربطی ندارد.

دکتر آلیا در ادامه به وجود این رویکرد در کشور اشاره کرد و گفت: خیلی وقتها در کشور خودمان این موضوع تبلیغ شده. مثلا اگر استثنائا خانمی یک شغل مردانه انجام میداد آن را خیلی تبلیغ میکردند درحالیکه ما همیشه چه در دولت و چه در مجلس و … باید روی قاعده کار کنیم نه روی استثنا. وقتی وارد این استثنا شدند بسیاری از زنان جامعه ما دچار تغییر نقش شدند و قیافه یا لباس مردانه را در پیش گرفتند و برعکس این موضوع هم در قبال مردان اتفاق افتاد. درهرحال باید درنظر گرفت که به دلیل تغییر نقشها در جوامع٬ بخصوص در جوامع غربی مردانه تربیت کردن زنان مسائل دیگری همچون کم اهمیت شدن خانواده یا فرزندآوری در خانواده و یا معضلاتی چون همجنس‌بازی و سایر مسائل را گریبان‌گیر آنان کرد.

اسلام چه نگاهی به حقوق زن دارد؟

دکتر فاطمه آلیا به این سوال پرداخت و گفت: دین اسلام تنها دینی است که از همان آغاز حق مالکیت و اشتغال زنان را به رسمیت شناخته بود که مثال‌های فراوانی برای این موارد دیده می شود همچون حضرت خدیجه (س) که خود مالک اموال بسیار و به کار تجارت مشغول بود. اما دین اسلام اشتغال را برای زن چنان اجازه داد که نباید فشار و دغدغه‌ی مالی پیدا کند و از لحاظ مالی تحت فشار قرار گیرد بلکه این مشکل را باید خانواده باید تهیه کند نظیر نفقه و مهریه و ارث و دیه و….

وی در ادامه صحبت‌های خود به فمینیسم اشاره کرد و افزود: فمینیسم انواع بسیار مختلفی به خود گرفته از جمله: فمینیسم رادیکال، معتدل، فمینیسم اسلامی و… که نوعی جنبش زن گرایی و تقابل با مردان است. در کشور ما نیز اگر بخواهیم مقوله‌ی فمینیسم را که امری کاملا مخالف دین اسلام است اجرا کنیم باید همان الگو را اجرا کنیم که این امر مسلما هزینه‌هایی در پی خواهد داشت.

وی افزود: ماده ۲۵ قرارداد ۲۰۳۰ عنوان « توانمندسازی» را به خود گرفته که در ظاهر عنوانی بسیار چشم نواز و خوب به نظر می‌رسد ولی با بررسی دقیقتر روی آن متوجه متوجه میشویم که به «افزایش سن ازدواج» اشاره شده است که خود منشا ایجاد مشکلات فراوان در جامعه است. ازدواج امری فطری است که انسان را از لحاظ قوای جسمانی و شهوانی به اعتدال میرساند و انسان زمانی که در اعتدال قواست میتواند با عقل خود به بررسی مسائل بپردازد.

وی در انتها ضمن توضیح بیشتر در حوزه ابعاد و لایه های پنهان سند۲۰۳۰ یونسکو و اشتغال زنان و ضرورت مشارکت اجتماعی و نیز در مورد قوانین مجلس درباره تسهیل امر ازدواج به پاسخ سوالات افراد حاضر در جلسه پرداخت.

  • photo_2017-12-02_08-42-14
  • photo_2017-12-02_08-42-23
  • photo_2017-12-02_08-42-09
  • photo_2017-12-02_08-19-09

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =