حجت الاسلام و المسلمین شیروانی در دومین گردهمایی نقشه راه انقلاب اسلامی: عمق بخشیدن به ایمان مردم و هدایت قلبی و معنوی انسان اولین مسئولیت دولتیان است

حجت الاسلام و المسلمین شیروانی در دومین گردهمایی نقشه راه انقلاب اسلامی: عمق بخشیدن به ایمان مردم و هدایت قلبی و معنوی انسان اولین مسئولیت دولتیان است

به گزارش روابط عمومی بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز؛

دومین گردهمایی نقشه راه انقلاب اسلامی با حضور و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین انوری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز و حجت الاسلام و المسلمین شیروانی، از اساتید برجسته حوزه علمیه، امروز چهارشنبه، ۱۴ آذر ۱۳۹۷ در تالار شماره ۳ دانشکده حقوق و علوم اجتماعی برگزار شد.

در این همایش ابتدا حجت الاسلام انوری برای سخنرانی به روی سن تشریف آوردند.

ایشان با اشاره به روز دانشجو و شهدای این روز بیان کردند: گرامی میداریم یاد و خاطره ی سه شهید ارزشمندی که آغازگر جنبش عظیم دانشجویی بودند. ان‌شاءالله بتوانیم راه این شهدای استکبار ستیز را ادامه بدهیم.

ایشان با اشاره به موضوع همایش ادامه دادند: وقتی به اهداف کلان انقلاب اسلامی نگاه می‌کنیم میبینیم که معمار این انقلاب و سکان‌دار این انقلاب اهداف بلند بالا و کلانی را در نظر گرفته‌اند و این هدفی است که در افق آینده ی انقلاب اسلامی وجود دارد و همه‌ی ما باید تلاش کنیم به آن هدف برسیم و آن شکل گیری و شکل دادن و ساختن تمدن نوین اسلامی است. برای رسیدن به این تمدن دو عنصر اصلی که یکی طراحی مسیر است که الحمدالله از سوی حضرت آقا به خوبی طراحی شده و این مسیر و راه نمایان است. عنصر دیگری که خیلی مهم است، آن فکر و نیروی انسانی است که میخواهد مسیر را طی کند و به آن هدف و غایت برسد.ما نمی‌توانیم روی پای دیگران مسیری را طی کنیم و به تمدن اسلامی برسیم. باید پای رفتن را خودمان بسازیم. اول باید روی پای خودمان مسیر را طی کنیم و به غایت برسیم. لازم است که این نیروی انسانی تربیت شود که نیازمند یک سری تغییرات هستیم. اولین تغییر، تغییر در انگیزه است. عمدتا انگیزه‌های فردی در ما وجود دارد. طبیعی است کسی که بر اساس انگیزه‌های فردی حرکت میکند نمی‌توان به تمدن جهانی دست پیدا کند. باید انگیزه‌های فردی را به انگیزه‌های جمعی تبدیل کنیم که برای این‌کار باید یک سری سوال در ذهن مخاطبمان ایجاد کنیم. تا به  سراغ سوالات برود و انگیزه‌های جمعی ایجاد شود. تغییر در نگرش و بینش است. ما باید نگرش‌های جهانی و تمدنی داشته باشیم. اگر کسی نگرش فردی داشته باشد و خودش را در این شبکه لحاظ نکند، طبیعی است که هیچ نقشی را در رسیدن به غایت و هدف برای خود قائل نخواهد شد. ما باید روش‌های خود را نیز تغییر دهیم؛ با روش‌های مرسوم که نمی‌شود تمدن مد نظر ما شکل بگیرد. این سه تغییر اساسی اگر شکل بگیرد، حتما ما می‌توانیم نیروی انسانی لازم را تربیت کنیم.

حجت الاسلام انوری با اشاره به ۴۰ سالگی انقلاب افزودند: عمده‌ترین تغییر در روش‌های ما تغییر در روش تبیینی و تبلیغی بوده است. مفاهیم کلیدی ما در این ۴۰ سال تبیین شده است. حضرت آقا هم تاکید زیادی بر روی تبیین دارند. خوب تبلیغ کرده‌ایم ولی متاسفانه تبیین را خوب انجام نداده‌ایم. حضرت آقا در دیدار با دانشجویان هم فرمودند که برای  تحقق و رسیدن به جهاد کبیر نیازمند تبیین هستیم و تبیین در سطح دانشگاه باید خوب اتفاق بیفتد.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین شیروانی به سخنرانی پرداختند که در ادامه مکتوب سخنرانی‌های ایشان را می‌خوانید:

خوشحالم که در جمع دوستان هستم. همانطور که حاج آقا انوری هم فرمودند مسئله‌ی امروز ما، مسئله تبیین است و این تبیین اگر اتفاق نیفتد آن گنج‌های با ارزشی که ما در سیستم آموزشی خود داریم نمی‌تواند بیاید و مشکلات ما را حل کند.

یکی از آن گنج‌ها همین سخنرانی بسیار مهم و کلیدی حضرت آقا در تاریخ ۷۹/۹/۱۲ است؛ که حقیقتا مطالعه دقیق آن لازم است که نکته به نکته‌ی آن باید بررسی شود. تحلیل کل این سخنرانی نیازمند چندین روز است اما بنده فقط در مورد فراز آخر این سخنرانی حرف میزنم. در اول خلاصه‌ای خیلی کوتاه از این سخنرانی حضرت آقا خدمتتان عرض می‌کنم. هنگامی‌که نظام اسلامی را تشکیل دادیم هدفمان این بود که به اهداف الهی برسیم. اهداف بزرگی  که در فضای اسلامی به آن اعنقاد داریم، نه قدرت. وقتی می‌خواهیم آن اهداف را بفهمیم باید از مبانی فکری و اندیشه‌ای ما مطلع شوید ببنیند ما چگونه فکر میکنیم و مبتنی بر آن افکار چه برنامه‌هایی را برای خود تبیین کرده‌ایم. در ادامه ۵ رکن را میفرمایند: توحید را به عنوان اصلی‌ترین محور، معاد، تکریم انسان و حرکت جامعه‌ی انسانی به سمت سعادت را توضیح می‌دهند.

رویکرد امروز ما اجتماعی است. امروزه جهان طوری شده است که تمام کفر در مقابل تمام توحید قد علم کرده است و تمام تلاشش این است که انسان را موجود مادی نشان دهد که فقط متعلق به همین دنیا است. از این پنج رکن اساسی معرفت دینی که حضرت آقا میگذرند به این میرسند که اگر این‌ها اعتقاد و باور ما بودند اکنون چه وظایفی داریم؟اگر اعتقاد به توحید داریم، باید عبد خدا و موحد باشیم. اگر  اعتقاد به استعداد بی پایان انسان داریم، باید تعالی انسان را هدف قرار دهیم. اگر اعتقاد داریم جهان به صلاح حرکت میکند. ما منتظر جامعه‌ی عدل مهدوی هستیم. باید کار جهادی انجام دهیم. باید تلاش و حرکت کنیم. این مبانی فکری و این وظایف ماست. اکنون باید طبق کدام نقشه‌ی راه حرکت کنیم؟ باید هدف داشته باشیم همان‌گونه که میگوییم یهود در گذشته هدف و برنامه ریزی داشته و امروز به آن هدف رسیده است. اکنون  که ما می‌خواهیم به یک افق بلند برسیم، طرحمان چیست؟

طرحی که حضرت آقا ارائه می‌کنند و قبل ایشان هم امام به آن اشاره داشتند همان پنج مرحله بوده است. حضرت آقا می‌فرمایند قدم اول انقلاب اسلامی بود که طاغوت رفت و این انجام شد. دومی، تشکیل نظام اسلامی بود. وقتی مردم انقلاب کردند مخیر بودند همان سیستم شاهنشاهی را ادامه دهند یا  همان سیستم لیبرالیسم آمریکا را که به ظاهر موفق بود را انتخاب کنند یا سیستم کمونیست را که در شوروی بود را انتخاب کنند؛ و همه‌ی این‌ها در ایران طرفدار داشت و همچنین می‌توانستند سیستمی را که امام  پیشنهاد داده بودند را انتخاب کنند که حکومتی مبنی بر اسلام است که این را مردم در رفراندوم ۱۲ فروردین ۵۸ انتخاب کردند.

اکنون مرحله دولت اسلامی و بعد جامعه اسلامی و بعد آن تمدن اسلامی است. دولت اسلامی یعنی چه؟ یعنی کل حاکمیت بر مبنای همان نظام اسلامی باشد که ما به آن رای دادیم. رهبری، قوه مجریه و قوه مقننه بر مبنای همان اسلامی باشد که ما آن را پذیرفتیم و برای آن جان دادیم. که خود دولت اسلامی کارگزار دارند که خود آن‌ها باید انسان‌های متدینی باشند. دوم نظام و الگوهایی که آن‌ها از آن استفاده می‌کنند اسلامی باشد متناسب با این نظام‌ها ساختار داشته باشیم. اگر امام می‌خواهد اول انقلاب محرومیت‌زدایی کند، کمیته امام خمینی شکل می‌گیرد. می‌خواهد بی‌سوادی را ریشه کن کند، نهضت سواد آموزی شکل می‌گیرد. اگر دولت مردان، نظام و ساختارها ایجاد شد دولت اسلامی شکل گرفت. وقتی دولت اسلامی شد می‌تواند از همه‌ی ابزارها استفاده کند. برای مسلمانان و تبیین اسلام و رو به جلو بردن اسلام و جامعه را کمک کند تا به جامعه اسلامی برسد. و اگر الگو شد کشورهای منطقه را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. فرهنگ بسیجی را موفق عمل می‌کند کشورهای پیرامون هم تقلید می‌کنند و بسیجی مثل حشد الشعبی شکل میگیرد. خلاصه اگر توانستیم کشور و جامعه اسلامی را شکل دهیم مقدمه‌ی تمدن اسلامی می‌شود. تمدن اسلامی را که تشکیل دادیم دنیا می‌تواند شما را به شکل واضح و بارز ببیند و به عنوان الگو استفاده کند که مقدمه‌سازی برای ظهور می‌شود.

آخرین بندی که حضرت آقا می‌فرمایند و من امروز می‌خواهم راجع به آن حرف بزنم این است: می‌فرمایند وقتی که ما می‌خواهیم نعمت جمهوری اسلامی را حفظ کنیم، بهترین چیزی که ممکن است ما بتوانیم برای تصحیح اخلاق و رفتار و منش خودمان -یعنی مسئولان کشور- ملاک قرار دهیم، مردم سالاری دینی است. حضرت آقا می‌فرمایند که ما اکنون در مرحله‌ی دولت اسلامی هستیم. حضرت آقا این سخنرانی را در سال ۷۹ انجام داده‌اند. سال پیش جلسه‌ای که با طلاب داشتیم گفتند ما هنوز در مرحله‌ی دولت اسلامی هستیم. این مراحل هر کدام یک شکل استوانه‌ای دارند؛ وقتی باران می‌آید به همه‌ی آن‌ها آب وارد می‌شود ولی همه‌ی آن‌ها زود پر نمی‌شود. آن استوانه‌ای که کوتاه‌ترین قد را دارد زود پر می‌شود و آن استوانه که بلندترین قد را دارد دیرتر پر می‌شود. مراحل تمدن سازی هم نسبتشان با یکدیگر این‌گونه است. یعنی وقتی که انقلاب شروع شد از همان ابتدا آثار تمدنی، جامعه‌ای و آثار دولت سازی داشت. جامعه‌ای که فرهنگ شهید و شهادتی دارد در همین انقلاب اسلامی شکل گرفته است. از همان اول انقلاب دولت سازی اسلامی شکل گرفته و تا به امروز ادامه داشت. این متوقف نشده است، جلو آمده است ولی کامل نشده است. اکنون ما می‌خواهیم به حد نصاب خود برسد و از این مرحله عبور کنیم. باید چه کنیم؟ فرمول دولت سازی امروز چیست؟ امروز بهترین چیزی که ممکن است ما بتوانیم برای تصحیح اخلاق و رفتار و منش خودمان ملاک قرار دهیم مردم سالاری است. مردم سالاری راه دولت سازی است.

اولا تعبیری که حضرت آقا از انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی دارند چیست؟ از نگاه یک اسلام شناس، مدیر، مدبر، سیاستمدار چیست؟ جمهوری اسلامی امانت تاریخی انبیای عظام الهی است، آرزوی موسی و آرزوی عیسی و آرزوی همه‌ی اولیا و انبیای الهی ما هستند. یعنی حرکتی شروع شده است، دست به دست چرخیده است و امروز به دست ما رسیده است. از زمان آدم و حوا شروع شده است و تا به امروز پیش آمده است و اکنون به دست ما رسیده است. در همه‌ی حکومت‌های اسلامی در راس آن ولی فقیه است که سعی می‌کند حکومت را به سمت جلو پیش ببرد. تمام ائمه دنبال حاکمیت بودند و به این دلیل حکومت با آن‌ها مشکل داشت. حکومتی که امروز شکل گرفته است به تعبیر حضرت آقا آرزوی موسی و عیسی بوده است ولو ناقص شکل بگیرد. کامل آن کی اتفاق می افتد؟ ان‌شاءالله در حکومت حضرت صاحب الزمان(عج) اتفاق خواهد افتاد. پس نگاه به انقلاب اسلامی یک فرصت است که بتوانیم دولت و جامعه و تمدن اسلامی را بسازیم.

راهی که مقابل ما گذاشته‌اند، مردم سالاری است. مردم سالاری یعنی چه؟ آقا می‌فرمایند مردم سالاری را که ما می‌گوییم نباید با مردم سالاری غربی اشتباه گرفته شود. این مردم سالاری به ریشه‌های دموکراسی غربی مطلقا ارتباط ندارد؛ این یک چیز دیگر است. مردم سالاری دینی دو چیز نیست. خود مردم سالاری متعلق به دین است. ما برای مردم سالاری مبنای دینی داریم. اما غرب مردم سالاری دارد ولی به آن عمل نمی‌کند.

مردم سالاری یعنی چه؟ حضرت آقا می‌فرمایند مردم سالاری دو سر دارد که راهکار دولت سازی است. یک سر مردم سالاری عبارت است از این که تشکل نظام به وسیله اراده و رای مردم صورت گیرد. یعنی مردم نظام و دولت و نمایندگان را انتخاب کنند. از همین جا می‌پردازیم به دولت‌سازی. بعد از انقلاب چهار انتخابات داریم. انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات مجلس شورای اسلامی که مجلس قوه مقننه را تعیین می‌کند. انتخابات مجلس خبرگان که رهبر را تعیین می‌کند. یک انتخابات شورای شهرها داریم که شهرها را تنظیم می‌کنند؛ و پایین دست‌ها هم بین آن‌ها انتخاب می‌شوند. اگر در راسی که ما انتخاب می‌کنیم یک فرد با دغدغه‌های نظام و انقلاب قرار دهیم پایین دست‌ها هم این‌گونه انتخاب می‌شوند.

این‌گونه است که مردم اصل قصه‌ی دولت و دولت سازی می‌شوند. این بحث را حضرت آقا با دو زاویه به آن می‌پردازند: اولا چرا مردم سالاری مبنای ماست؟ در ۵ رکنی که حضرت آقا فرمودند رکن اول توحید بود و رکن دوم تکریم انسان بود. یعنی اسلام وقتی انسان را نگاه می‌کند نگاهش به انسان چگونه است؟ اسلام می‌گوید همه‌ی عالم را خدا خلق کرده است؛ یعنی توحید. برای چه  این دنیا را خلق کرده است؟ هر چه خلق شده است برای تو. وقتی می‌گوییم انسان اشرف مخلوقات است، یعنی کل این عالم را برای انسان خلق کرده است و انسان را برای رسیدن به قله‌ی رفیع آفریده است. در اومانیسم اسلامی گفته می‌شود همه‌ی آن چیزی که آفریده شده است برای انسان است. خیلی انسان را بزرگ می‌کند و انسان کرامت دارد و عزیز کرده‌ی خداست. لذا در دیدگاه اسلامی انسان کرامت دارد و عزیز کرده خداست. مبنای دوم اگر این انسان عزیز کرده خداست، حضرت آقا می‌فرمایند چهارمین نقطه‌ی اصلی این جهان بینی عبارت است از استعداد بی‌پایان انسان در دارا بودن تمام چیزها برای تکامل، برای رسیدن به کمال.

این انسان عزیز دردانه‌ی خداست و می‌تواند به قله‌های عالی برسد که دنیا در مقابل آن چیز کوچکی است. بزرگترین ظلمی که تفکر و دنیای مادی به انسان دارد این است که او را به زمین می‌چسباند. خدا رحمت کند امام را در مقابل غرب می‌گفتند مگر شما بشر را می‌شناسید که دم از حقوق بشر هم می‌زنید؟!

باید هدف ما تعالی انسان باشد تعالی انسان را هدف قرار دهیم و سعادت اخروی انسان را به سعادت دنیوی انسان ترجیح بدهیم و نتیجه‌ی آن می‌شود وظیفه‌ی دولتیان در حکومت اسلامی؟ حضرت آقا در این مورد می‌فرمایند: عمق بخشیدن به ایمان مردم و هدایت قلبی و معنوی انسان اولین مسئولیت دولتیان است.

اساسی‌ترین نبض کشور دست مردم است و آن انتخابات است که با بینش صحیح و دقیق باید انتخاب کنیم تا کشور به سمت جلو پیش برود. دومین صحنه نظارت‌های مردم است. مردم در عرصه نظارت منفعل هستند و نمی‌داند چطور می‌تواند نظارت کند.

ابزارهای نظارتی یعنی چی؟ نظارتی که در مردم سالاری دینی تعریف شده است نظارت قانونی است؛ چون سیستم با قانون تعریف شده است. قانون‌ها اگر به طور دقیق در کشور اجرا شوند دیگر مشکلی پیش نخواهد آمد.

  • photo_2018-12-05_16-27-22
  • photo_2018-12-05_16-27-19
  • photo_2018-12-05_16-27-21
  • photo_2018-12-05_16-27-14
  • image_2018_12_5-16_51_36_536_Gbh
  • photo_2018-12-05_16-27-18
  • photo_2018-12-05_16-27-20

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 4 =