خانم دکتر آلیا: هر برابری، صرفا عدالت نیست؛ به دلیل خلقت متفاوت زن و مرد نقش های هر کدام نیز متفاوت است./ همایش برابری جنسیتی در دانشگاه تبریز

خانم دکتر آلیا: هر برابری، صرفا عدالت نیست؛ به دلیل خلقت متفاوت زن و مرد نقش های هر کدام نیز متفاوت است./ همایش برابری جنسیتی در دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز؛

دوشنبه ۱۲ آذرماه ۱۳۹۷، همایش برابری جنسیتی با حضور سرکار خانم فاطمه آلیا نماینده سابق مجلس شورای اسلامی وجمعی از دانشجویان مشتاق و علاقه مند در تالار شهید شفایی دانشگاه تبریز برگزار شد.

در این همایش خانم فاطمه آلیا با اشاره به روز دانشجو بیان کردند: بهتر است واقعا به این فکر کنیم که چرا این روز با عنوان روز دانشجو نامگذاری شده است. دانشجو همیشه پیشگام و ظلم ستیز بوده است و اینگونه نسل به نسل دانشجویان جایگزین شده‌اند. ان‌شاءالله این مسئولیت را قدر بدانیم.

خانم دکتر با اشاره به موضوع همایش ادامه دادند: بحث برابری جنسیتی در بخشی از جهان غرب در مقابل کلمه تبعیض قرار دارد. این موضوع یک تاریخچه‌ای دارد که بنده به آن اشاره میکنم. تصادفا بعد از تلاش‌هایی که جنبش زنان یا فمینیست انجام داد در واقع در سال ۱۹۷۹ همزمان با پیروزی انقلاب ما یک کنوانسیونی با موضوع رفع هر گونه تبعیض از زنان صورت گرفت. در دنیا تقریبا تا قبل رنسانس یک دوران سیاهی با توجه به انحرافی که در عرصه دین در دنیای غرب ایجاد شده بود،به وجود آمده بود. بعد رنسانس چند ایسم مطرح می‌شود. یک گرایش کم توجهی بود که نسبت به انسان می‌شد. که در مقابل آن اومانیسم شکل گرفت که بر مبنای انسان است؛ انسانی که بر مبنای عقل خود حرکت کند، البته انسان بدون خدا. به تعداد انسان‌ها عقل وجود دارد؛ اگر عقلی موضوعی را درست بداند و عقل دیگر آن را درست نداند چه اتفاقی می‌افتد؟ این سوالی است که در آنجا مطرح می‌شود.

ایشان با اشاره به انقلاب فرانسه بیان کردند: در این انقلاب، لیبرالیسم را مطرح میکنند که در آن همه باید آزاد باشند. البته آزادی تا جاییکه مخل آزادی دیگران نباشد. اما این آزادی تا بی بند و باری در غرب پیش می‌رود. به خاطر تاثیرگذاری منفی از دین و تفکر غلطی  که نسبت به دین داشتند یک تفکری تحت عنوان سکولاریسم، یعنی جدایی دین از سیاست شکل گرفت. حق دخالت دادن دین در عرصه‌ی اجتماعی در این تفکر وجود نداشت. در اینجا باز سوالی مطرح میشود؟ پس دین به معنی آیین زندگی به چه دردی می‌خورد اگر قرار نباشد در رفتار اجتماعی من نسبت به هم‌نوعان و سایر افراد تاثیر بگذارد؟ نتیجه این می شود که همه احساس آزادی بی قید و بند میکنند؛ نقش‌های خانوادگی به هم می‌خورند و خلاصه‌ی آن فروپاشی خانواده است. جامعه خویشتن‌دار تبدیل به جامعه‌ی رها می‌شود. تقابلی بین زن و مرد ایجاد می‌شود که هر کدام آزادی خودش را می خواهد.

خانم آلیا با اشاره به جنبش زنان در این دوران افزودند: در فرهنگ غرب حقوق زنان پایمال بود و به عنوان یک شی رد و بدل می‌شدند. حق مالکیت نداشتند. خانم‌هایی که در غرب تحت ظلم بودند، فعالیت‌هایی را با عنوان احقاق حقوق زن مطرح کردند و در کوتاه مدت دستاوردهایی برای آن‌ها داشت و تا حدودی توانستند حق خود را بگیرند. یک زمزمه‌هایی در مورد تساوی و برابری جنسیتی در سال ۱۹۶۴ میلادی مطرح شد. همان موقع حضرت امام وقتی محتوا را دیدند، فرمودند برابری کامل زن و مرد خلاف اسلام است.

سرکار خانم آلیا با اشاره به جایگاه زن در پیش از انقلاب اینگونه ادامه دادند: در ۱۶ دسامبر سال ۱۹۷۹، کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان به تصویب می‌رسد و خیلی از کشورها به آن می‌پیوندند، ولی کشور ما درگیر انقلاب خود بود.

ما در دهه چهارم انقلاب هستیم. اگر بخواهیم دهه‌ها را تقسیم‌بندی کنیم، یک دهه از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۷ هم زمان پیروزی انقلاب بود و هم زمان هشت سال دفاع مقدس و واقعا نقش زنان در آن تاریخ بی بدیل است. در عرصه جامعه، در عرصه خانواده و …

این زنان در آن زمان واقعا الگو شدند. اگرچه هجمه‌های زیادی هم علیه زنان ما شد با این عنوان که بین زنان ما تبعیض وجود دارد. زنان از خیلی چیزها محدود هستند. همان فرانسه‌ای که انقلاب کرد با عنوان آزادی که دروغ بود، چون ما دانشجویانی داشتیم که در فرانسه تحصیل میکردند و به آنان گفته می‌شد یا پوششتان را انتخاب کنید یا تحصیل را!نتیجه آن جلیقه زردها شد که فهمیدند لیبرالیسم چیزی برای آنها ندارد. البته نباید غیرمنصفانه برخورد کنیم؛ هر انقلابی یک چند سالی تاریخ مصرف داشته است. واقعا هیچ انقلابی مثل انقلاب ما دوام و استحکام نداشت.

ایشان با اشاره به دستاورد بانوان بعد از انقلاب ادامه دادند: برخی‌ها در این چهل سال انقلاب می‌گویند ما از چادر خسته شدیم. گردنمان درد گرفت، گردنمان شکست. علی‌رغم شبهه افکنی‌ها و جاسوس‌پروری‌ها و علی‌رغم بحث نفوذ، جریان پیشرفت زنان ما یک سیر قابل قبولی داشته است که به مناسبت چله انقلاب، من برخی از دستاوردها را خدمت شما عرض می کنم:

در سال ۱۳۵۷ تنها ۳۵ درصد بانوان باسواد بودند. در حال حاضر ۹۰ درصد زنان ما با سواد هستند.

در سال ۱۳۵۷ دانشجویان دختر دو میلیون نفر بودند. اکنون آماری که ما داریم این تعداد به شش میلیون نفر دانشجو رسیده است.

دانش آموختگان زن در سال ۱۳۵۷ شش درصد بود ولی اکنون به ۴۴ درصد رسیده‌است. طلاب و حوزه‌های علمیه خیلی توسعه پیدا کردند. اکنون ما هشتاد هزار طلبه داریم.

پیش از انقلاب ۱٫۴ درصد اساتید دانشگاه زن بودند؛ الان ۴۰ درصد اساتید دانشگاهی ما زن هستند.

دانشگاه‌های زیادی تاسیس شد. در زمان شاه، اوضاع دانشگاه‌ها خیلی بد بود و فقط دو دانشگاه دخترانه وجود داشت. دانشگاهی که ما می‌رفتیم چون در ارتفاعات تهران بود موقع برف وبوران مطلع نمی‌شدیم که آیا دانشگاه دایر است یا خیر. به ما میگفتند برای اطلاع از این اخبار، عصرها رادیو اسرائیل گوش بدهید که از آن طریق از دایر بودن یا نبودن دانشگاه مطلع شوید. یک کشوری با این همه قدمت تاریخی می‌بایست از همه لحاظ وابسته به کشورهای بیگانه بود.

بانوان اکنون در ۳۷ رشته‌ی ورزشی در حال فعالیت هستند؛ در حالی که قبل از انقلاب بانوان فقط در ۹ رشته ورزشی به فعالیت می‌پرداختند.

در واقع در مورد این مباحث می توانم اشاره کنم به بیانی از حضرت آقا که ما یک نگاه غربی به زن داریم، یک نگاه شرقی. فرهنگ شرقی زن را در حاشیه می‌بیند که این نگاه متحجر شرقی به زن است. در نگاه غربی هم جنسیت زن به سایر توانایی‌ها غلبه پیدا کرده‌است. نه آن نگاه غربی و نه نگاه شرقی مورد قبول است. زنان ما باید یک نگاه سومی در مورد زن به جهان القا کنند.

درمورد برابری جنسیتی، واقعا هر برابری عدالت نیست. درمورد همان کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض از زنان که غرب آن را ارائه کرد، نکاتی خدمت شما عرض می‌کنم.

در تمام مسائل یعنی زن ومرد برابرند؛ که خیلی از این مسائل اتفاقا ظلم به زن است. در مقابل آن، اسلام چه کرامتی به زن داده است. اسلام یکی از کرامت‌هایی که به زن بخشیده است موضوع نفقه است. در اروپا مطرح کردن این موضوع، باعث تعجب آنان می‌شود و می‌گویند یعنی مردان شما کار می‌کنند و شما می‌خورید؟ اسلام می‌گوید زن و مرد در حقوق انسانی، در فضائل انسانی برابر هستند. برتری به این است که کسی در فضیلت‌ها از دیگری سبقت بگیرد. اما به دلیل اینکه خلقت‌ها متفاوت هستند، نقش‌هایشان متفاوت است.

آیا زن غربی از سال ۱۹۶۴ تا کنون چه دستاوردی برای غرب داشته است؟

در ادامه پرسش و پاسخ دانشجویان شرکت کننده در این همایش برقرار بود که شرکت‌کنندگان، سوالات خود را از سرکار خانم آلیا پرسیدند و در ادامه، شنوای پاسخ‌های ایشان  ‌شدند.

  • photo_2018-12-05_18-07-32
  • photo_2018-12-05_18-04-50
  • photo_2018-12-05_18-04-48
  • photo_2018-12-05_18-04-52

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =