کرسی آزاد اندیشی حجاب/ دکتر جوادی فام: زن پاک‌نویس آفرینش است و مرد چرک‌نویس آن

کرسی آزاد اندیشی حجاب/ دکتر جوادی فام: زن پاک‌نویس آفرینش است و مرد چرک‌نویس آن

به گزارش روابط عمومی بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز؛

دوشنبه ۱۴ آبان کرسی آزاد اندیشی حجاب به همت معاونت فرهنگی با حضور جمعی از دانشجویان و استاد جوادی فام در تالار شفایی دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این برنامه از استاد و دانشجویانی که برای بیان نظرات‌شان در کرسی ثبت نام کرده بودند خواسته شد تا به روی سن تشریف ببرند.

در ابتدای برنامه دانشجویان مخالف و موافق نظرات خود را به شرح زیر بیان کردند:

دانشجوی ۱: کلا دو آیه درمورد حجاب در قرآن وجود دارد. سوره‌ی نور آیه‌ی ۳۱و سوره‌ی احزاب آیه‌ی۵۲٫ در سوره‌ی احزاب این‌گونه آمده است که ای پیامبر بگو برای زنانت و دخترانت و زنانی که مومنه هستند (به مردان مومن تعلق دارند) که خود را بپوشانند این بهتر است تا مورد آزار قرار نگیرند.

در سوره‌ی نور این‌گونه گفته می‌شود که به زنان مومن بگو تا خود را بپوشانند پس در نتیجه   زنانی جز زنان پیغمبر، دختران پیغمبر، زنان مومنه، زنان مومن؛ لازم نیست که حجاب خود را رعایت کنند که این ۴ مورد جز شرع است و مابقی جزو عرف هستند.

بطور کلی در قرآن دو ضرورت داریم: اول ضرورت منطقی که همان مثلث سه ضلعی است و دوم ضرورت غیر منطقی که به شرع  و عرف تقسیم بندی می‌شوند و طبق فرمایش ابن سینا ما فرزندان دلیل هستیم، دلیل هر‌جا برود ما هم به آنجا خواهیم رفت.

دانشجوی ۲: حفظ نکردن حجاب هیچ آزادی را به انسان نمی‌دهد. حتی ممکن است سلب آزادی هم بکند. مثل خانم بی‌حجابی که در دانشگاه است و یک آقا ممکن است با دیدن او راهش را کج کرده یا نگاهش را به زمین بدوزد و یا اینکه اسیر گناه شود. بطور کلی این آزادی برای جامعه و خود ما ضرر دارد یک خانم بی حجاب مثل مرواریدی در صدف است که صدفش باز شده و با کمترین حرکت به داخل لجن‌زار می‌افتد و هرکسی با دیدن درخشش آن از آن استفاده می‌کند.

دانشجوی۳: آیا حجاب وسیله‌ای برای محدودیت اجتماعی است؟ نخیر بلکه حجاب وسیله‌ای برای حضور زن در اجتماع است البته حضور انسانی نه جنسیتی.

تفاوت زن و مرد از نظر جسمانی، تفکر، عواطف بسیار زیاد است. زن همچون گلی که جذاب و زیبا است و شخصی که مجذوب آن می‌شود اگر آن را از ریشه بکند، پژمرده می‌شود. اما آیا واقعا حجاب سلب آزادی می‌کند. شهید مطهری درباره‌ی آزادی این‌گونه می‌فرمایند:آزادی یعنی خارج شدن از خواسته های نفسانی، یعنی خارج شدن از اسارت نفس، نفسی که هر لحظه ما را تشویق به خارج شدن از خط قرمز می‌کند. همان غیبت، حق کشی، دروغ، ریا و… اما اگر خواسته‌های نفسانی نبود زندگی زیبا و جذاب نمی‌شد. در حالی‌که همین مقابله با نفس و تلاش و خودسازی باعث زیبا شدن زندگی می‌شود. وقتی می‌گویند که روسری را اختیاری کنید آیا تضمین می‌دهیدکه بعد از آن خواستار هم جنس بازی، خانه های فساد، ازدواج سفید هم نشوند؟

خانم جوونا فرانسیس روزنامه نگار مسیحی آمریکایی خطاب به زنان لبنانی این‌گونه می‌نویسد: تو هرچند تحت بمبارانی اما از ما خوشحالتری، تو هنوز زندگی طبیعی یک زن را داری. شیوه‌ای که زنان از ابتدا همواره چنین زندگی می‌کردند. در غرب هم تا دهه‌ی ۱۹۶۰ این‌گونه معمول بود، تا اینکه به وسیله‌ی دشمنی مشترک بمباران شدیم. اما ما با مهمات واقعی بمباران نشدیم، بلکه  با فساد اخلاقی بمباران شدیم. مدهایی که از زیر دست خیاطان غربی بیرون می‌آیند برای این طراحی می‌شوند که به تو بقبولاند که ارزشمندترین سرمایه تو،جذابیت جسمی توست. اما لباس‌های عفیف تو و حجاب تو در واقع پر جاذبه‌تر از هر مُدِ غربی است، برای اینکه آن‌ها تو را به صورت اسرارآمیزی پوشانده‌اند و عزت نفس و اعتماد به نفس تو را جلوه می‌دهند.

دانشجوی۴: برخی از افراد می‌گویند که من حجابم را رعایت نمی‌کنم مردها چشم هایشان را بپوشانند این حرف مانند این است که کسی درب مغازه‌اش را باز بگذارد و بگوید دزدها دزدی نکنند. حجاب یک حق الناس است چون همه‌ی ما حق داریم در یک جامعه‌ی سالم و عاری از گناه زندگی کنیم. برخی از افراد می‌گویند که دل پاک باشد حجاب مهم نیست در اینصورت باید بگوییم که برو مردم آزاری کن ولی بگو که دلم پاک بود .حجاب و ظاهر هر فرد بر ذهن و عواطف او اثر می‌گذارد و شخصیت فرد را شکل می‌دهد. برخی از افراد این بهانه را می‌آورند که خود چادری‌ها از همه بدتر هستند باید بدانیم که اگر چادری‌ها هم مرتکب گناه شوند خدا آن‌ها را نیز مجازات می‌کند اما تخفیف می‌دهد به علت چادری بودنشان البته اگر چادر را صرفا برای اطاعت از خداوند به سر کرده‌باشند. مهمترین مزایای حجاب ثبات و استحکام بنیان خانواده است و جلوگیری از مفاسد و بی‌بند‌و‌باری در جامعه است.

بعد از پایان یافتن سخنان دانشجویان در ادامه استاد جوادی فام به جمع بندی مطالب پرداختند:

استاد جوادی فام: اگر ما مطلبی را بدون دلیل  بپذیریم حماقت است. و گاهی حتی اگر بدون دلیل هم مطلبی را نپذیریم حماقت است. حجاب سه بخش دارد: تاریخچه حجاب، فلسفه‌ی حجاب، نحوه‌ی اجرایی آن.

فلسفه‌ی حجاب درمورد این است که چرا حجاب لازم است که چرایی آن باید با منطق پیش برود و نباید جدا از هم باشد. فلسفه‌ی حجاب دو قسمت دارد: برون دینی و درون دینی.

حجاب ما اجباری نیست چرا که اگر اجباری بود، با اجبار هم از بین می‌رفت. خداوند زنان و مردان را عین هم نیافریده است که اگر عین هم بودند زن یا مردی وجود نداشت.

زن شعر آفرینش است و مرد نثر آن است. زن پاک‌نویس است و مرد چرک‌نویس آن. در درون دین نگاه به زن از نظر رتبه بالاتر از مرد است و یک مرد باید خیلی زحمت بکشد تا به جایگاه زن برسد و یک ویژگی هم که بین زن و مرد وجود دارد کشش بین آن‌هاست و این خود یک نعمت است و در آخر بی‌حجابی یعنی تحریک یک فرد بدون ارضای آن.

در آخر استاد با اشاره به خاطره‌ای این‌گونه بیان کردند: روزی دانشجویی نزد من آمد و این‌گونه مطرح کرد که آقایان همگی مریض هستند که وقتی ما خانم‌ها را می‌بینند تحریک می‌شوند. به او گفتم اگر آقایی خانم بی‌حجابی را ببیند و تحریک نشود مریض است خوب اگر من قبول کنم که همه‌ی مردان مریض هستند باید رعایت حال مریض را کنم.

در پایان کرسی مجری خاطر نشان کرد که به زودی کرسی حجاب ۲ نیز برگزار خواهد شد.

  • photo_2018-11-11_15-03-55
  • photo_2018-11-11_15-03-47
  • photo_2018-11-11_15-03-58
  • photo_2018-11-09_23-44-57

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =