آیین افتتاحیه هشتمین دوره طرح ولایت استانی در دانشگاه تبریز برگزار شد
آیین افتتاحیه هشتمین دوره طرح ولایت استانی در دانشگاه تبریز برگزار شد

آیین افتتاحیه هشتمین دوره طرح ولایت استانی در دانشگاه تبریز برگزار شد

 

به گزارش روابط عمومی بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز، حجت الاسلام وزیری فرد، معاون پژوهشی دانشگاه قم به عنوان سخنران ویژه در مراسم افتتاحیه هشتمین دوره طرح ولایت استانی که در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد اظهار کرد: آنچه خداوند در قرآن از آن یاد کرده است توهین نیست بلکه جایگاه، ارزش و کارکرد تزکیه را نشان می دهد و می فرماید عالم بدون تزکیه، مانند سگی است که تربیت می شود اما تزکیه نمی شود.

وی افزود: نفخ روح الهی در وجود انسان مربوط به بعد مکوتی اوست که در مرحله‌ی دیگر انجام شده است.

2این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: بعد ملکی و بعد ملکوتی انسان علی رغم تاثیری که بر یکدیگر دارند، ماهیتا متفاوتند و چه بسا انسان های ضعیف و نحیفی که بعد ملکوتی بالا و عالی و یا برعکس داشته باشند.

وی ادامه داد: انسان باید در بعد ملکوتی خود به قدری رشد یافته باشد که بتواند در هرحال تدبیر خود را بر وجود ملکی اعمال کند و ازغلبه‌ی طبیعت بر فطرتش ممانعت نماید.

معاون پژوهشی دانشگاه قم  با اشاره به اینکه تزکیه و غلبه‌ی بعد ملکوتی بر طبیعت، مرز انسان و حیوان است گفت: برخی معتقدند فرق بین انسان و حیوان قابل تعلیم بودن انسان است درحالی که خیلی از حیوانات را نیز می شود تعلیم داد اما هرگز نمی توان آنها را تزکیه کرد.

وی افزود: در قرآن نیز به تربیت سگ شکاری اشاره شده است؛ یعنی می توان سگ را تربیت کرد تا شکاری را انجام داده و آن را با رعایت امانت به ما بازگرداند در حالی که طبیعت سگ این است که شکار را برای خوراک خود تامین کند؛ در واقع ما می توانیم با تعلیم کاری بکنیم که سگ خلاف طبیعتش رفتار کند اما هرگز نمی توانیم ماهیت نجس او را تغییر داده و تزکیه اش کنیم.

وزیری فرد با بیان اینکه تزکیه شدن یا نشدن حدفاصل بین انسان و حیوان است، توضیح داد: اگر تزکیه نباشد، علوم دینی هم مثل علم دانشگاهی، تاثیر خوبی در انسان سازی نخواهد داشت همان طور که برای بلع باعورا چنین شد؛ او فردی بود که خداوند درهای علم را رویش گشود اما چون علم او بدون تزکیه بود، کارش به جایی رسید که شیطان دنباله رو او شد و خداوند فرمود ما می توانستیم او را به عالم بالا ببریم اما مشیت ما این نیست که هرکس سواد داشت به عالم والا راه یابد بلکه آن کسی قرب می یابد که تزکیه  کرده باشد.

1وی با تاکید بر اینکه مثل عالمی که تزکیه نکرده باشد، مثل سگ است، عنوان کرد: شاید برخی گمان کنند که با این مثل داریم به اهل علم توهین می کنیم اما آنچه خداوند در قرآن از آن یاد کرده است توهین نیست بلکه جایگاه، ارزش و کارکرد تزکیه را نشان می دهد و می فرماید تعلیم بدون تزکیه انسان، مانند سگی است که تربیت می شود اما تزکیه نمی شود.

این کارشناس دینی با بیان اینکه تزکیه از نظر ارزشی و کارکردی به علم ارجحیت دارد، اظهار کرد: کسی که با علم و سواد خود دنیا را به آتش می کشد فاقد تزکیه است و به جرأت می توان گفت فسادی که از ناحیه ی علما جامعه را دربرمی گیرد جبران ناپذیر است در حالی که فرد تزکیه شده هرگز به جامعه آسیب نمی رساند و موجب فساد نمی شود.

وی ادامه داد: از نظر ارزشی نیز آیات و روایات متعددی بر ارجحیت تزکیه بر تعلیم اشاره دارد و در آیاتی که علم مقدم بر تزکیه آمده باشد، این تقدم زمانی است نه رتبه ای و بدین معناست که تزکیه خود نیاز به علم دارد.

5معاون پژوهشی دانشگاه قم بیان کرد: سزاوار این است که افراد تزکیه شده مورد تجلیل و تکریم واقع شوند نه صرفا افراد تعلیم یافته و اگر امروز در برخی از حوزه ها با مشکلاتی مواجه هستیم، به دلیل غفلت از تجلیل افراد مزکاست.

وی شهیدان را نمونه‌ی بارز افراد تزکیه یافته دانست و گفت: امثال شهید باکری قبل از اینکه فنون نظامی را یاد گرفته باشند، تزکیه یافته بودند و نه تنها هیچ ضرری از جانب آنها به مملکت نرسید بلکه خود را فدا کردند تا دیگران را احیا کنند.

این کارشناس دینی تاکید کرد: دشمن می داند که دست جمهوری اسلامی در بعد نظامی پر است اما او می خواهد با تهاجم فرهنگی از آن نسلی که با پای برهنه جنگید، نسلی بسازد که در عیش و رفاه باشند  وبه بی غیرتی برسند.

4وی اضافه کرد: کسی که تزکیه یافته باشد در برابر انقلاب، انتخابات ها و افرادی که به مناصب حکومتی راه می یابند بی تفاوت نمی شود که القای بی تفاوتی قدم اول دشمن برای به زانو درآوردن انقلاب اسلامی است و پس از آن به القای نق زد و خیانت می رسد تا اینکه کار را به براندازی اعتقادی می کشاند.

وزیری فرد عنوان کرد: دشمن همه‌ی این کارها را از طریق اجرای برنامه های فرهنگی انجام می دهد، اما چه فایده که دولت های ما هرگز این مساله را جدی نگرفتند.

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + سیزده =